Op 30 november 2022 wuiven we Jeannot uit en gaat hij op meer dan verdiend pensioen. Hoog tijd dus voor een interview met deze Corilian van de eerste generatie: een terugblik op zijn carrière, een vat vol anekdotes en gouden raad voor de nieuwe en volgende generaties Corilians.

Korte biografie 

  • Naam: Jeannot Walcarius
  • Leeftijd: 64 jaar
  • Functietitel : Customer Support Engineer
  • Loopbaanjaren: 32 jaar (Infosoft – Omegasoft – Corilus)

 

Jeannot, hoe ben jij in de softwaresector terecht gekomen?

“Ik wou eigenlijk boekhouder worden maar ze zeiden me dat er al boekhouders genoeg waren. Daarom heb ik het graduaat informatica gedaan.

Het waren andere tijden: de beschikbare computers hadden een geheugen van 32K en de invoer gebeurde nog via ponskaarten. 1 ponskaart stond voor 1 programmatieregel.
We leerden daar nog de grondtaal van de computer, namelijk machinetaal. En verschillende programmeertalen zoals Cobol, Fortran, Assembler en RPG.”

Een ideale voorbereiding voor je eerste job?

“Mijn eerste job was bij een softwarebureau voor administratieve pakketten; vooral boekhoudpakketten en facturatiepakketten voor aannemers en petroleumhandelaars.

Het was even aanpassen na mijn studies want ze werkten er met een nieuwe programmeertaal…één die ik natuurlijk niet had geleerd op school. En ze beschikten over PC’s met disketten!”

En zo werd je programmeur voor het leven?

Toch niet… Mijn eerste werkgever ging in 1988 failliet en na wat omzwervingen bij onder andere Prodata, kwam ik terecht bij Infosoft via een vriend die me kwam wegplukken. Het leuke hieraan: die vriend had ook bij mijn eerste werkgever gewerkt, die failliet was gegaan, en Infosoft had het bedrijf met het nog beschikbare personeel overgenomen. Een leuk weerzien dus!

De bedoeling was dat ik opleiding zou geven over en de installatie ging doen van een nieuw softwarepakket voor kledingswinkels. Maar eens in dienst was er van dit pakket geen sprake meer. Ik moest aan de slag met een softwarepakket voor hotelreservaties.

Voor dit pakket moest de nachtportier telkens een ‘dagafsluiting’ doen rond 3 uur s’nachts en dat liep al weleens mis met als gevolg: midden in de nacht telefoon of erger…de auto in en naar het hotel rijden om het probleem op te lossen. Maar zoals Johan Cruijff het al zei: “Elk nadeel heb se voordeel.” Tegen dat het probleem opgelost was, werd er al ontbijt geserveerd in het hotel en kon ik mee aanschuiven.

Hoe ben je uiteindelijk bij de voorloper van Corilus terecht gekomen?

Brillenproducent Buchmann had een Dos-pakket (Bics) voor opticiens en kwam bij Infosoft terecht om een Windows-pakket te laten ontwikkelen op basis van een Acces database.

Mijn taak: opleidingen geven en de installaties verzorgen in België en Nederland. Ik was heel veel op de baan en vaak met een auto vol toestellen maar ik deed dat heel graag. En het pakket evolueerde ondertussen naar WinBics.

Na een tijd werd Infosoft overgenomen door Centric, een softwarebedrijf voor grote KMO’s. Maar opticiens waren geen grote KMO’s voor Centric en zo kwam Marc Coucke op de proppen: zijn bedrijf Omegasoft nam WinBics over.

De WinBics-gebruikers moesten hierbij helaas opgaan in het pakket van Omegasoft; namelijk Optisoft terwijl dit een ouder DOS-pakket was. Het resultaat: in plaats van elke dag naar Harelbeke te rijden (12 kilometer van mijn deur) mocht ik vanaf 1 januari 2004 naar Kruibeke rijden (100 kilometer van mijn deur). Maar daar heb ik nooit een probleem van gemaakt.

Van de wereld van opticiens naar de dentale wereld…van een position switch gesproken! Hoe is dat gekomen?

Ik weet het nog heel goed! Het was begin 2005 en op een vrijdagavond moest het Optical-team, waaronder ook Jan Tilleuil, bij onze manager komen. We kregen er te horen dat de inkomsten uit de doelgroep van opticiens niet voldoende waren om alle kosten te dekken en er moest gespaard worden. Het team werd zo goed als gehalveerd.

Mijn collega Jan moest overstappen naar het Baltes-team (de voorloper van CareConnect Dentist) en ik moest het opticienteam trekken. We voelden ons er allebei slecht bij. Jan was opticien van opleiding en kende de wereld van de opticiens veel beter dan ik. Ik belde hem op zaterdag en we spraken af dat we maandag terug naar onze manager gingen gaan om te vragen of we konden wisselen. En tot onze verbazing was dat voor de firma geen probleem. Zo kwam ik dus terecht bij het Baltes programma.

Ik heb toen wel afgezien… Ik kreeg een korte opleiding over een voor mij onbekende wereld met een programma dat nog niet op punt stond. De klanten waren allesbehalve tevreden en belden massaal. Ik werd vaak uitgescholden en kon ze niet altijd verder helpen. En mijn collega’s zaten ook tot over hun oren in het werk en hadden geen tijd om te helpen.

Achteraf gezien was dat een hele goede leerschool en uiteindelijk heb ik nog goede contacten en zelfs vrienden overgehouden aan enkele tandartsen die in het begin tegen mij aan het schelden waren.

Goede tijden slechte tijden… Wat is het moeilijkste aan de job van Customer Support Engineer?

Al de zaken waar je zelf niks aan kan doen! En dan bedoel ik de systemen en platformen waarmee onze software gekoppeld is (denk hierbij aan eHealth, sofware van de mutualiteiten, …). Als daar iets misloopt dan heeft dat ook invloed op de werking van CareConnect Dentist. Je kan zelf niet voor een oplossing zorgen maar je krijgt wel alle sh*t over jou.

Gelukkig zijn er meer positieve dan negatieve zaken?

Zeker en vast! Ik had altijd een goed contact met collega’s en klanten. Dat vind ik heel belangrijk en dat ga ik enorm missen.

Wat zijn je plannen na jouw pensioen?

Ik heb gevraagd om bij mij thuis CareConnect Dentist te installeren en me alle updates te bezorgen. Zo kan ik de collega’s in het begin nog wat helpen want er is een goed team in opbouw en ik wil hen niet zomaar in de steek laten. Natuurlijk ga ik dit niet heel de dag doen en zal er een limiet op staan.

Want daarnaast wil ik me nog wat meer bezighouden met mijn muzikale activiteiten bij het kerkkoor en de harmonie. Mijn moestuintje heb ik ook een aantal jaren verwaarloosd dus dit wil ik terug op punt krijgen. En het allerbelangrijkste: tijd spenderen met mijn kleinkinderen!

Groot gelijk Jeannot! Als laatste: heb je nog goede raad voor jonge Corilians?

Wat ik geleerd heb uit mijn carrière: bijt soms eens op je tanden, leer relativeren, geef niet te snel op en probeer te leren uit de negatieve zaken. Uiteindelijk komt het in orde!

En denk er ook aan in deze tijden van pandemie, crisis, … een stabiel bedrijf als Corilus zorgt voor jouw toekomst.

Bedankt voor jouw tips en jouw enorme inzet Jeannot! We gaan je zeker missen! Maar vooral: geniet met volle teugen voor jouw verdiend pensioen!

Frederik De Schrijver
Post by Frederik De Schrijver
oktober 13, 2022

Comments